ARQUITECTURA DEL MAC OS X

ARQUITECTURA DEL Mac OS X

L'arquitectura té bàsicament 4 capes:
-La primera és la que engega el nucli, està feta amb el DARWIN, que és el KERNEL del sistema, és només text, no té gràfics (interfície gràfica), per tocar-lo has de ser expert.
-La segona és la que engega els gràfics.
-La tercera és FRAMEWORKS.
-La quarta és AQUA.

Primera capa:
DARWIN:
Nucli del SO.
Memòria protegida i memòria virtual autoasignada.
Multitasca real.
Multiprocés simètric.
Open Source.

Memòria protegida: si l'ordinador falla, no cal reiniciar. La part de memòria que agafa les aplicacions la pots alliberar i els sistema la recupera.

Els ordinadors tenen un disc dur i uns SIMMs de memòria RAM (aquesta és volàtil, perquè no és fixa, si marxés la llum, es perdria, quan es guarda, passa de la RAM al disc dur). La memòria protegida, el que fa és protegir la RAM.
Al Mac és anar al menú poma clicar: Forzar salida (no reinicia ni res).

Memòria virtual: Quan l'ordinador utilitza tota la RAM, crea un fitxer que és la memòria virtual, que estarà al disc dur (Swap).
El problema de la memòria virtual és que és més lenta que la RAM. És una memòria dinàmica. És una memòria temporal.
Sempre haurà d'haver espai reservat al disc dur per a la memòria virtual.

Multitasca real: Més d'una tasca. Les feines de processador es reparteixen i depenent de la que estem fent servir en aquell moment, li donarà més a una que a l'altra.

Multiprocés simètric: Ordinadors amb un millor processador (hi han ordinadors amb més d'un processador, seria per a aquests el m. simètric)
Open Source: Modificable, accessible, gratuït per a qualsevol desenvolupador o programador.

Segona capa:
GRÀFICS:
Hi han gràfics 2D (finestres, quadres de diàleg...), 3D i gràfics multimèdia (els que es mouen, estan animats).

Els gràfics 2D: Fan servir la tecnologia Quartz, és com un motor que ens ensenya els gràfics en pantalla. Un avantatge per a les arts gràfiques és que està basat en PDF (no es pot modificar, només llegir).

Avantatges del PDF:
-Suporta tots els tipus de lletra.
-Suporta transparències (ombres).
-Antialies: difumina els gràfics per a que no es pixel·lin.
-Renderitza en temps real, mostra una imatge en temps real i això fa que sigui molt ràpid (el no haver d'esperar les capes).

Els gràfics en 3D: Necessita Open GL és un motor que funciona amb segons quines targetes gràfiques (la majoria).
Permet veure jocs, fer tractament d'imatges en 3D. Per fer això l'Open GL s'encarrega d'accelerar la t. gràfica.

Segons la t. gràfica l'Open GL va millor o pitjor (seria un problema de harware).
Els gràfics multimèdia: fa servir un software que és el Quick Time (el motor per arrencar els gràfics), és un estàndard d'Apple i està totalment integrat al SO (que ve amb el SO) i mostra arxius de so, música, imatge en moviment, arxius que tenen interactivitat...

Tercera capa:
FRAMEWORKS:
Les eines que fa servir DARWIN per arrencar les aplicacions.
(Quan s'engega l'ordinador lo primer que s'inicia és el Finder, s'engega el Cocoa).

Engega 4 aplicacions:
Classic
Carbon
Cocoa
Java
Per últim, fa servir l'AQUA.

Quarta capa:
AQUA:
És la interfície d'usuari (ve de fàbrica). Està basat en la facilitat d'ús dels sistemes 9 o anterior i els seus principals elements són:
Finder
Dock o barra d'eines
Widgets.